Opleiding marktbenaderingstechnieken - e-learningshop.nl

Ga naar de inhoud
Marktbenaderingstechnieken
Omschrijving

Je weet het zeker: met jouw product ga jij de wereld veroveren. Het ondernemingsplan is uitgewerkt; de financiering rond; het is alleen nog de vraag hoe je klanten of opdrachtgevers gaat bereiken. Dat lees je hier: hoe zet je een product of dienst succesvol in de markt?

Iedere doelgroep is anders. Een verhuurder van graafmachines, drilboren en andere bouwattributen zal potentiële afnemers anders benaderen dan iemand met een webwinkel in biologische cosmetica.
  
Om de juiste werkwijze en toon te vinden, zul jij je dus zo veel mogelijk moeten verplaatsen in potentiële klanten of opdrachtgevers. Hoe overtuig je iemand ervan om jouw product of dienst (en niet die van de concurrent) te kopen?
  
Het antwoord ligt wellicht een beetje voor de hand (namelijk hoe jij het 'probleem' van deze klant gaat oplossen), maar zorg ervoor dat je deze belangrijke uitgangspunten kort en bondig kunt formuleren en - ook erg belangrijk - dat je de taal van je doelgroep spreekt.
  
Het opstellen van een verkoopplan, waarin je onder meer ingaat op de marktbenadering kan hierbij helpen.
Doelgroep

De Leerlijn: Marktbenaderingstechnieken is uitermate geschikt voor verkopers, account- en salesmanagers die willen werken aan hun vaardigheden ten aanzien van het gedegen onderzoek doen naar de mogelijkheden in hun (afzet)markt, het positioneren van hun producten of diensten en het opzetten van marktbenaderingsplannen waarbij het behalen van het hoogste resultaat centraal staan.
Opzet leerlijn

De Leerlijn: Marktbenaderingstechnieken is samengesteld op basis van de volgende, onderliggende modules:
Klik op de bovenstaande links om de volledige omschrijvingen, resultaten en opleidingsprogramma’s van de onderliggende modules te zien.
Resultaat

De algemene resultaten zijn:
  • Je leert de volgende afzetmarkt en (in)directe concurrenten in kaart te brengen
  • Je leert het SWOT-model effectief in te zetten
  • Je weet hoe je de achtergronden van een marktonderzoek moet managen
  • Je kunt effectief een marktanalyse opzetten
  • Je kunt je onderzoeksresultaten analyseren
  • Je weet hoe je de onderzoeksresultaten moet rapporteren en presenteren
  • Je weet hoe je op basis van je onderzoeksresultaten aanbevelingen kunt voordragen
  • Je leert hoe je op basis van de verkregen informatie een goed onderbouwd prijsbeleid kunt voeren
  • Je weet hoe je gestructureerd commerciële vervolgacties kunt uitzetten, plannen en beheren
  • Je weet hoe je jouw markt en doelgroepen op de meest effectieve manier kunt benaderen
  • Je leert hoe je de behaalde commerciële resultaten kunt beheren, controleren en tijdige bijsturing kunt geven
Programma

  • Persoonlijke effectiviteit
  • Relatiegerichte commerciële vaardigheden
  • Begrippenkader van de marketing
  • Het marketingplanningsproces
  • Aansluiten van marktbehoeften- en wensen op de strategische ambitie
  • Producten en diensten onderzoek
  • Portfolio-analyse en de BCG-matrix
  • Marktaandeel en marktgroei berekening
  • Doelgroep(en) bepalen
  • Marktbenaderingsstrategie
  • Doelgroep benadering Kotler
  • SMART uitwerking van onderzoek en verkoopplanning
  • Het belang van de prijs in waardecreatie
  • De prijsformule
  • Schaduwcalculatie, total cost of ownership, target cost, fair price
  • Waardeperceptie door uw klant: hoe komt u erachter?
  • Waar wordt waarde gecreëerd
  • Waardecreatie door prijsdifferentiatie
  • Het optimale pricingproces: in 7 stappen naar een beheerste en gedragen prijsstrategie en implementatie
  • Prijsstrategieën
  • Opstellen van actieplannen en controle resultaatmeting en tijdige bijsturing
Totale studiebelasting

1.212 minuten
Online toegang

12 maanden
van € 1.000,00

voor € 495,00 (excl. BTW)
Toevoegen
e-learningshop.nl
SINTENO
Ketelweg 53
3356 LD  Papendrecht
www.sinteno.nl
info@sinteno.nl
+31 73 82 00 322
KvK: 70122016
IBAN: NL39 INGB 0007 9777 62

Terug naar de inhoud